Bonex scooters zijn opgebouwd uit de beste onderdelen

Bonex scooters zijn de beste onderwater scooters die je maar kan vinden en zijn inzetbaar in elke situatie, zowel recreatief als voor professioneel gebruik. Ze zijn opgebouwd uit enkele bijzondere onderdelen van hoogwaardige, professionele kwaliteit. Zo is de neus van de scooter bijvoorbeeld gemaakt uit één stuk hoogwaardig kunststof; Delrin genaamd. Eigenschappen van Delrin zijn dat het erg sterk en zeer stootbestendig is ook bij lage temperaturen. Geïntegreerd in deze neus zit ook een zeer vernuftig sluit- en ontluchtingssysteem. Iedereen kan dit eenvoudig met twee vingers openmaken, zonder grote krachtinspanning. Het sluitsysteem werkt doormiddel van een excentrische hefboom waarmee de neus aan de rest van de scooter vastgekoppeld wordt en tot één, bijzonder stevig en sterk, geheel maakt.

De neus kan uitgerust worden met de Bonex systeemhandle. Aan de Multi-functionele handle kan je eenvoudig accessoires zoals de navigatie-unit of een GoPro camera bevestigen zodat je er goed zicht op hebt tijdens het varen.

Het tweede bijzondere onderdeel is het staartstuk dat uit één stuk aluminium gemaakt is. Dit zorgt voor een stevige/stijve basis van de Bonex scooter. Aan dit staartstuk zit de motor en de as loopt er doorheen. Doormiddel van een zeer hoogwaardig glijlager met een keramische ring, wordt een as-afdichting van uitzonderlijke betrouwbaarheid verkregen.

Elke Bonex is voor zien van een vervangbare anode aan het aluminium staartstuk, zodat ook bij gebruik in zout water corrosie wordt vermeden.

De tube of schacht is gemaakt van carbon, dit is superlicht, erg sterk en stijf met een relatief geringe dikte ten opzichte van aluminium. Daarnaast is het vormvast ook bij lage temperaturen zodat het ook nog een stootje kan hebben en bijdraagt aan het kunnen bereiken van grote dieptes tot 200 m. De tube van de Ecos is gemaakt van hard PVC en heeft een dieptegrens van 120 m.

De afdichting tussen staartstuk en tube, tube en neus is opgebouwd uit elk een dubbele o-ring constructie, een axiale en een lengterichting o-ring. Hierdoor kun je de tube met weinig moeite van het staartstuk krijgen, zodat je gemakkelijk en overzichtelijk je het inwendige van de scooter en de o-ringen kunt inspecteren. Samen met het sluitsysteem vormt dit een waterdichte scooter met een groot gebruiksgemak.

De snelheidsregeling en de aan/uit schakelaar (bij de Ecos is deze schakelaar gecombineerd met 5 snelheidsstanden) zijn volledig ingegoten, de afdichting bij de assen is dubbel uitgevoerd. De vaarschakelaar is magnetisch uitgevoerd doormiddel van een Reed contact.

Aanpasbare gewichten is staart- en neusstuk zorgen voor een perfecte trim. Zowel in zoet- als zoutwater ligt de scooter keurig horizontaal. Door de uitstekende vormvastheid (lees onsamendrukbaarheid) van de scooter blijft het volume ongewijzigd en dus is er ook geen wijziging van drijfvermogen op grotere dieptes. Dit zorgt voor een plezierige handelbaarheid tijdens het gecontroleerd stijgen en dalen langs bijvoorbeeld een stijglijn.


LiMn accu packs

De Bonex accu is opgebouwd uit krachtige Lithium Mangaan Oxide cellen (Li/MnO2 ). Deze topkwaliteit cellen vormen de energiebron van de scooter. Er is voor deze dure cellen gekozen vanwege hun grote voordelen ten opzichte van andere cellen en van hun wezenlijke bijdrage aan heel veel betrouwbaar en zorgeloos vaarplezier tegen relatief lage kosten.

De voordelen zijn:

  • Hoge energiedichtheid bij een klein volume
  • Lange levensduur
  • Geen memory effect
  • Zeer geringe zelfontlading ca. 2% per maand
  • Geen gevaar voor kortsluiting
  • Geen gevaren bij mechanische beschadigingen
  • Geen gasvorming
  • Geen explosiegevaar
  • Stabiele capaciteit bij lage temperaturen
  • Makkelijke demontage van het accupak
  • Compacte eenheid

Torque control

Elke propeller zorgt tijdens het draaien voor een deviatie en torsie, deze wordt groter naarmate de draaisnelheid groter wordt. De gepatenteerde Bonex Torque Control zorgt ervoor dat het varen met de scooter gemakkelijk met een hand gedaan kan worden en bijdraagt aan een uitzonderlijke koersvastheid bij het varen van lange rechte stukken. Samen met de navigatie-eenheid wordt het volgen van een koers een ware succesbeleving.

De Bonex protective propellor cut-off en easy propellor take off

Deze eigenschappen zijn van belang in het geval dat er onverhoopt iets in de propeller verstrikt raakt. Het motormanagement systeem schakelt door de grote weerstand de motor uit zodat dat er geen schade aan de motor kan ontstaan. Je kunt de oorzaak gemakkelijk verwijderen doordat je in staat bent zelf de schroef met de hand te verwijderen en er weer op te zetten. Een reset uitvoeren door de hoofdschakelaar volledig uit en weer aan te zetten en je kan weer vrolijk verder varen.

Grote wendbaarheid en gebruiksgemak

Doordat Bonex scooters gebruikmaken van hoogwaardige compacte accu’s zijn Bonex scooters in hun marktsegment beduidend korter, lichter, sterker en sneller. Dit resulteert in handzame, draagbare scooters die zeer goed wendbaar zijn met groot gebruiksgemak in verschillende situaties zoals slecht zicht, grote transportafstand tot de duiklocatie en kleine doorgangen tijdens wrak- of grotduiken.


Bonex servomotor met motormanagement systeem

Met de exclusief door Bonex ontwikkelde servo-motor is het voor het eerst dat onderwaterscooters een uitzonderlijk hoog betrouwbaarheids- en gebruiksniveau bereiken. De lange levensduur van 10.000 uur, volledig ingekapselde motor en hierdoor spatwaterdichte motor en management systeem getuigen hiervan.

Grote voordelen Bonex motor en zijn management systeem zijn:

  • Geen oververhitting
  • Geen overbelasting
  • Protective propellor cut –off
  • Soft start
  • Boost functie
  • Regelbaar vermogen
  • Regelbare snelheden
  • Reset functie
  • Upgrades mogelijk
  • Onderhoudsvrij, borstelloos en vonkloos

Carbon Shroud

Alle Bonex scooters maken gebruik dezelfde vormvaste carbon shroud of stromingskanaal, deze zorgt voor een excellente afstand handhaving tussen de propeller en het kanaal hierdoor is een vrije loop gegarandeerd, zonder dat het vorm verliest, aanloopt of gaat trillen. Daarnaast kun je er de scooter vertikaal op neerzetten zonder schade te veroorzaken. Ook is de schroud door zijn grote sterkte, zeer stootbestendig